بررسی جایگاه قانونی و نقش و اهمیت دستگاههای نظارتی قوای سه‌گانه درجمهوری اسلامی ایران

بررسی جایگاه قانونی و نقش و اهمیت دستگاههای نظارتی قوای سه‌گانه درجمهوری اسلامی ایران
نوع فایل
word
حجم فایل
67kb
نویسنده
دسته بندی
7,800 تومان

کاربران گرامی ،محصول مورد نظر شامل مقاله بررسی جایگاه قانونی و نقش و اهمیت دستگاههای نظارتی قوای سه‌گانه درجمهوری اسلامی ایران می باشد که با فرمت ورد در ۲۵ صفحه تهیه و تدوین گردیده است که پس از پرداخت آنلاین ،می توانید این محصول را از وبسایت دریافت و دانلود نمایید.

بررسی جایگاه قانونی و نقش و اهمیت دستگاههای نظارتی قوای سه‌گانه درجمهوری اسلامی ایران

بخش اول) ارگانهای نظارتی وابسته به قوه مجریه:

قوه مجریه در نظامهای دارای حکومت جمهوری جایگاه و نقش مهمی دارد و شخص رئیس جمهور که ریاست قوه مجریه را به عهده دارد، در این میان نقش اصلی و اولیه را به عهده دارد. رئیس جمهور در کشور اسلامی ایران براساس اصل ۱۱۳ قانون اساسی علاوه بر ریاست قوه مجریه مسئولیت  اجرای قانون اساسی را به عهده دارد. همچنین در نظام جمهوری اسلامی ایران رئیس قوه مجریه طبق اصل ۱۳۴ قانون اساسی وظیفه نظارت بر کار وزیران را عهده دار بوده و طبق اصل ۱۲۲ در برابر ملت، رهبر و مجلس شورای اسلامی مسئول است و همین مسئولیتها موجب گردیده که دستگاهها و ارگانهایی در مجموعه قوه مجریه متصدی امر نظارت باشند که این دستگاهها به شرح ذیل می‌باشند:

بخش دوم: ارگانهای نظارتی وابسته به قوه قضاییه:

شاید غیر منطقی نباشد اگر این انتظار را داشته باشیم که قوه‌ای که مسئول تحقق بخشید به عدالت و پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی باشد را مهمترین دستگاه نظارتی کشور بدانیم. قوه قضاییه که ماموریت‌های مهم فوق را به عهده دارد علاوه بر آنکه طبق اصل «۱۵۶» قانون اساسی، رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات، تعدیات و شکایات و حل و فصل دعاوی و احیای حقوق عامه و گسترش عدل آزادیهای مشروع و پیشگیری از وقوع جرم و کشف جرم و تعقیب و مجازات مجرمین را به عهده دارد، دارای یک وظیفه مهم و اساسی دیگر تحت عنوان «نظارت بر حسن اجرای قوانین» می‌باشد.قوه مذکور این وظیفه و سایر وظایف محوله را از طریق ارگانهای نظارتی ذیل انجام میدهد.

بخش سوم:ارگانهای نظارتی وابسته به قوه مقننه:

مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه‌ای که اکثر قریب به اتفاق قوانین مملکت را تصویب و وضع مینماید و در عموم مسایل کشور در حدود مقرر در قانون اساسی میتواند قانون وضع نماید، در بحث نظارت نیز دارای توانایی و اختیارات و صلاحتیهایی می‌باشد که آنها را از طریق ارگانها و دستگاههای ذیل به انجام می‌رساند:

 

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید