جزوه قواعد فقه ۱ بخش مدنی (مالکیت و مسئولیت)

جزوه قواعد فقه ۱ بخش مدنی (مالکیت و مسئولیت)
نوع فایل
pdf
حجم فایل
5mb
نویسنده
دسته بندی
8,800 تومان

دانشجویان و کاربران گرامی ، محتوای این فایل با کیفیت ترین و جامع ترین جزوه قواعد فقه ۱ بخش مدنی (مالکیت و مسئولیت) بهمراه نمونه سوالات تستی و تشریحی قواعد فقه ۱ می باشد که با فرمت pdf تهیه و تنظیم گردیده است. امیدواریم که سودمند بوده و مورد استفاده شما سروران گرامی واقع گردد. در صورت تمایل می توانید این فایل ارزشمند و مفید را از وب سایت سن فایل خریداری و دانلود نمایید.

جزوه قواعد فقه ۱ بخش مدنی (مالکیت و مسئولیت)

قواعد فقه، فرمول های بسیار کلی هستند که منشا استنباط قوانین محدودتر می شوند و به یک مورد ویزه اختصاص ندارد، بلکه مبنای قوانین مختلف و متعددی قرار می گیرند.

به یک اعتبار، فقه بخشی از مسائل فقه و به اعتباری دیگر، از مسائل علم اصول فقه هستند و وجوه مشترکی با هر دو دارند، ولی تفاوت هایی نیز بین آنهامشاهده می شود؛ بدین توضیح که با مسائل علم اصول این تفاوت را دارند که قواعد فقهی چنان نیستند که فقط واسطه و وسیله استنباط و کشف احکام گردند، چرا که قواعد فقهی به یک اعتبار، خودشان (احکام) هستند و نه واسطه ای برای کشف، درحالی که مسائل علم اصول چنین وصفی دارند.

برای مثال، قاعده (لاضرر و لاضرار) خود حکمی شرعی است که به موجب آن، ایراد ضرر و زیان به دیگری و یا (احکام ضرری) نفی شده است. هرچند بر مبنای این قاعده، فتاوای متعددی از فقیه صادر می گردد، ولی این نکته بدان معنا نیست که قاعده مزبور، وسیله و ابزار و به عبارت دیگر، دستور و طریق کشف حکم شرعی باشد. به دیگر سخن، می توان گفت: (علم اصول روش کشف و استنباط احکام شرعی است، ولی قواعد فقه نهادها و بنیادهای کلی فقهی هستند که با توجه به کلیت و شمول خود، فقیه در موارد مختلف از آنها استفاده می کند).

از طرفی، قواعد فقه با مسائل فقه این تفاوت را دارند که عام و شامل هستند، نه خاص و موردی. به طور مثالف فرق است میان قاعده لاضرر که یک حکم کلی است با این مسئله که می گوید: هرگاه چاه منزل کسی به دیگری خسارت وارد سازد،او باید از عهده جبران خسارات وارد آید….

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.