دانشجویان ارجمند و کاربران گرامی ،محتوای این فایل باکیفیت ترین جزوه درس مدیریت رفتار سازمانی دانشگاه تهران ویرایش جدید می باشد که با فرمت پی دی اف در ۹۰ صفحه تهیه و تدوین گردیده است .امیدواریم که سودمند بوده و مورد استفاده شما سروران گرامی واقع گردد. در صورت تمایل می توانید این فایل ارزشمند و مفید را از وب سایت سن فایل خریداری و دانلود نمایید.
جزوه مدیریت رفتار سازمانی دانشگاه تهران ویرایش جدید :
فصل اول: کلیات
• اهداف مدیریت سازمانی: پیشبینی، درک و کنترل رفتار
• انسان ارزشمندترین سرمایه سازمان است.
• توجه به کارکنان سازمان موجب بهرهوری و سودآوری بالایی شده است.
• در عمل فقط ۱۲.۵ % از مدیران مفاهیم رفتار سازمانی رعایت میکنند .
• هدف همه ی مکاتب مدیریت افزایش بهره وری است.
• بهره وری:
اثربخشی: کار درست را انجام دادن
کارایی: درست انجام دادن کار
تعریف سازمان؟
• یک نظام اجتماعی است که در درون یک نظام وسیعتر یعنی جامعه، به صورت آگاهانه ایجاد و توسط مدیریت هماهنگ میشود و با اعضای نسبتا ثابت، اهداف خاص خود را محقق میکند.
• یک واحد اجتماعی است که به صورت آگاهانه برای نیل به اهداف خاص ایجاد شده است.
نکته: مفهوم مدیریت همواره به مفهوم سازمان گره خورده است. بدون وجود سازمان هیچ نوع مدیریتی را نمیتوان متصور شد.
سوال: تفاوت نقش و وظیفه چیست؟
پاسخ:
• نقش۱ : چیزهایی که با توجه به موقعیت اجتماعی و شغلی انتظار میرود و قابل تفویض است.
• وظیفه و تسک: ۲ کارهایی که باید انجام شود و قابل تفویض نیست.
وظایف مدیران :
۱ . برنامه ریزی: تعیین اهداف، استراتژیها و طرحهای جامع
۲ . سازماندهی: طراحی ساختار سازمانی
۳ . رهبر ی: انگیزش، هدایت، ارتباطات، مدیریت تضاد
۴ . کنترل: مقایسه عملکرد با اهداف، پیگیری، مقایسه و اصلاح انحرافات بالقوه
نقشهای مدیران :
۱ . نقشهای بین شخصی: یک سری کارهای سمبلیک و تشریفاتی
• نقش تشریفاتی: شرکت در مراسم و اجتماعات
• نقش رهبری: استخدام، آموزش، انگیزش و توسعه کارکنان
• نقش رابط: گرفتن اطلاعات از مدیران قسمتهای مختلف یا تماس با مدیران دیگر شرکتها
۲ . نقشهای اطلاعاتی :
• دیده بانی: جمعآوری اطلاعات در مورد رقبا و جو عمومی جامعه
• توزیع کننده: انتقال اطلاعات به اعضای سازمان
• سخنگو: معرفی سازمان به محیط و عوامل ذینفوذ بیرونی
۳ . نقشهای تصمیمگیری:
• کارآفرین: فراهم کردن کار و پروژههای جدید برای افزایش عملکرد سازمان
• حلال مشکلات: انجام اقدامات اصلاحی برای مسائل غیرمنتظره
• تخصیص دهنده منابع: تخصیص منابع انسانی، مالی، فیزیکی متناسب با سازمان به واحدها
• مذاکره کننده: چانه زنی با واحدها یا سازمانهای دیگر جهت کسب مزایایی برای سازمان
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.