جزوه آشنایی به فلسفه ذهن و روان

جزوه آشنایی به فلسفه ذهن و روان
نوع فایل
pdf
حجم فایل
2mb
نویسنده
دسته بندی
5,900 تومان

جزوه آشنایی به فلسفه ذهن و روان

دانشجویان و کاربران گرامی ،این فایل حاوی مطالعه جزوه آشنایی به فلسفه ذهن و روان ویرایش جدید (سال ۹۹) با فرمت پی دی اف با کیفیت عالی می باشد که در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.

بخشی از متن جزوه :

مقدمه:

اگر بخواهیم به نقطه آغاز مسائل مربوط به فلسفه ذهن به ویژه مساله ذهن-بدن نگاهی  بیندازیم،خواهیم دید که از همان ابتدا به دلیل گرایشات تجربی و گاهی فطری انسان ها، همواره این سؤال نزد آن ها مطرح بوده است که نفس یا روح چیست؟ و چه ارتباطی با بدن و دنیای مادی پیرامون ما دارد؟ چرا ما خود را آگاه می دانیم و به چه دلیل می توانیم خود را در برابر تعین محض طبیعت(طبیعت شکل گرفته: چیزی که وجود دارد و تعیین شده است) ، موجوداتی آزاد و دارای فکر تأثیرگذار بر اعمال و رفتارمان بدانیم؟ این نفس چیست که گاهی بدن را بر مسند اطاعت خویش فرو می برد و گاهی خود را در رنجش حاکی از یک تأثیر مادی غوطه ور می بیند؟ چه ارتباطی میان این ها وجود دارد؟

در طول تاریخ فلسفه همواره متفکران بزرگی در مورد مسائل ذهن اندیشیده اند و سعی در تبیین ماهیت ذهن داشته اند. به عنوان مثال، در تمدن بین النهرین، مصر و یونان قدیم، توجه به نفس و رابطهای که با بدن دارد کاملاً مشهود است؛ هر چند که تفاوت هایی از لحاظ زبان و کیفیت طرح آن وجود دارد. همچنین فیلسوفان یونانی را می توان افرادی دانست که این مسئله را صراحتاً به صورت فلسفی، مورد بررسی قرار داده اند که در این میان آراء افرادی همچون فیثاغورس، امپدوکلس، آناکساگوراس، افلوطین، فیلسوفان رواقی و اپیکوری قابل ذکر است. سقراط و افلاطون معرفت نفس و در پی آن تزکیه نفس را سرلوحه فلسفه خود قرار داده بودند؛ به عنوان مثال، به عقیده افلاطون انسان ها دارای نفسی بسیط، الهی و تغییر ناپذیرند و از سویی بدنی مرکب و تباه پذیر دارند (فغفوری، ۱۳۸۸ )….

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید