جزوه و اسلایدهای درس ژنتیک ۱ (ژنتیک پایه)

جزوه و اسلایدهای درس ژنتیک ۱ (ژنتیک پایه)
نوع فایل
pdf
حجم فایل
41mb
نویسنده
دسته بندی
5,900 تومان

دانشجویان و کاربران گرامی ، محتوای این فایل با کیفیت ترین و جامع ترین جزوه و اسلایدهای درس ژنتیک ۱ (ژنتیک پایه) می باشد که در قالب pdf تهیه و تدوین گردیده است .امید است که سودمند بود و مورد استفاده شما عزیزان واقع گردد . در صورت تمایل می توانید این فایل ارزشمند را از وبسایت ما با مناسب ترین قیمت خریداری و دانلود نمایید.

بخشی از متن جزوه:

ژنتیک چیست؟

ژنتیک علمی است که به مطالعه، سازماندهی، بیان و انتقال اطلاعات وراثتی میپردازد که همان توانایی انتقال خصوصیات و صفات در موجودات زنده از نسلی به نسل دیگر و چگونگی بروز، میزان و شدت بیان صفات است. DNA پلیمری از اسیدهای نوکلئیک است که توالی و اندازه آن، در موجودات مختلف، متفاوت است. به کل محتوای اطلاعات ژنتیکی هر موجود ژنوم می گویند.

اطلاعات ژنتیکی در واحدهایی به نام ژن در سراسر DNA پراکنده شده اند. در واقع توالی از DNA است که یک محصول با عملکرد پپتید با RNA تولید می کند. بیان هماهنگ ژنهای مختلف وظیفه رشد و فعالیت سلولی ارگانیسم را برعهده دارند .

زمانی که سلول برای تولید پروتئین ها نیاز به استفاده از اطلاعات ژنتیکی دارد، کروموزوم از حالت فشرده خارج شده و به صورت رشت ههای با پیچش و فشردگی کمتر کروماتین درمی آیند. در این حالت آنزیم های اختصاصی برای خواندن کدهای ژنتیکی وارد عمل شده و بر روی بخ شهای خاصی از DNA قرار گرفته و شروع به رونویسی از ژن ها می کنند .
شکل طبیعی ژن که در اکثریت افراد گونه وجود دارد نوع طبیعی یا وحشی ) WildWild WildTypeTypeType ( است و در مقابل نوع جهش یافته ) Mutant Mutant Mutant ( وجود دارد.

کروماتین Chromatin Chromatin Chromatin

اگر DNA DNA DNA یک سلول دیپلوئید انسانی باز بشود، طولی در حدود ۲ متر دارد. بنابراین باید به میزان زیادی متراکم
بشود تا بتواند در هسته سلول جای بگیرد. برای این منظور چندین سطح از سازماندهی DNA DNA DNA وجود دارد.

خود مارپیچ DNA DNA DNA نخستین سطح ازتراکم را تشکیل می دهد.

کروماتین ترکیب اصلی ماده ژنتیکی سلول های یوکاریوتی است و در حقیقت کم تراکم ترین حالت کروموزوم ها درمرحله اینترفاز تقسیم سلولی است )قطر حدود ۲ نانومتر (nm) nm) (. کروماتین از واژه کروما به معنی رنگ، گرفته شده است.

ترکیبات شیمیایی کروماتین شامل :

DNA DNA DNA DNA DNA
پروتئین های هیستون وغیرهیستونی
مقدار کمی RNA

تصویر بخشی از فایل

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.