بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد کارکنان

بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد کارکنان
نوع فایل
word
حجم فایل
366kb
نویسنده
دسته بندی
5,000 تومان

دانش پژوهان گرامی ،این فایل حاوی مطالعه پروپوزال بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد کارکنان می باشد که با فرمت ورد در ۲۹ صفحه نگارش شده است.

بیان مسأله اساسی تحقیق به طور کلی

توسعه اطلاعات و پیشرفت سریع فناوری در دهه ی اخیر تحولی عظیم در تمام جنبه های زندگی و فعالیتهای بشر ایجاد کرده و باعث حرکت به سمت اقتصاد دانش محور و منجر به تغییر پارادیم حاکم بر اقتصاد صنعتی شده است. به گونه ای که امروزه می توان شاهد اقتصادی مبتنی بر دانش واطلاعات بود که اساس و بنیان آن بر محور دارایی های نامشهود و سرمایه فکری استوار است.

در چنین فضایی سرمایه های فکری سازمانها بیش از پیش به عنوان مزیتهای رقابتی مورد توجه قرار گرفته است. در حقیقت جهان پس از انقلاب کشاورزی  و صنعتی که درآن زمین، سرمایه و نیروی کار منابع اصلی به حساب می آمدند شاهد انقلابی اطلاعاتی است که در آن منابع اصلی بر پایه دانش و اطلاعات شکل گرفته است. در عصر دانش، سرمایه فکری موضوعی با اهمیت می باشد و با حرکت در هزاره سوم، قدرت فکری ارزشمندتر از قدرت ماهیچه ای ، قدرت مکانیکی و یا حتی قدرت فنی است (ویدا مجتهد زاده، ۱۳۸۱). امروزه در اقتصاد جهانی، دانش به عنوان مهم ترین سرمایه جایگزین سرمایه های مالی و فیزیکی شده است (چن وهمکاران،۲۰۰۴).

بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد کارکنان

ادبیات مربوط به سرمایه فکری بیانگر ارزش و ماهیت نامشهود این منابع می باشد. نخستین تلاش های مرتبط با مفاهیم سرمایه فکری مرهون مطالعات مچلاپ در سال ۱۹۶۲ میلادی است، اما به لحاظ تاریخی ابداع مفهوم سرمایه فکری به سال ۱۹۶۹ توسط گالبرایس نسبت داده می شود. وی اعتقاد داشت سرمایه فکری چیزی فراتر از ذهن بوده و در برگیرنده اقدام فکری نیز می گردد.

بسیاری از سیستم های حسابداری فعلی از نقش و اهمیت فزاینده حق مالکیت معنوی و دانش در سازمان های عصر نوین غافل بوده و از توان سنجش ارزش واقعی دارایی ها در محاسباتشان ناتوانند؛ به عبارت دیگر، صورت های مالی در تشریح ارزش واقعی شرکت ها از محدودیت های بسیاری برخوردار هستند. در جوامع دانش محور کنونی بازده سرمایه فکری بکار گرفته شده بسیار بیشتر از بازده سرمایه های مالی به کار گرفته شده، اهمیت یافته است(Bontis،۱۹۹۸).

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید