اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و یوگا

اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و یوگا
نوع فایل
word
حجم فایل
55kb
نویسنده
دسته بندی
5,000 تومان

کاربران گرامی ،این فایل حاوی مطالعه مقاله مقایسه اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و یوگا بر آستانه تحریک پذیری با فرمت ورد در ۶ صفحه قابل ویرایش می باشد که پس از پرداخت آنلاین می توانید این محصول را از وبسایت خریداری و دانلود نمایید.

مقایسه اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و یوگا بر آستانه تحریک پذیری

A Comparison of the Effectiveness of mindfulnes-based cognitive therapy (MBCT) and yoga in Irrtability Threshhold

چکیده:

هدف پژوهش حاضر تاثیر مقایسه اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و یوگا بر آستانه تحریک پذیری بود. طرح پژوهش مورد استفاده در تحقیق حاضر طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل و یک گروه مداخله نما بود. بدین منظور از میان بانوانی که برای کسب آرامش به کانونهای یوگای شهر مشهد مراجعه کرده بودند ۳۳ نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند، که به سه گروه ۱۱ نفری آزمایش، مداخله نما و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش در ۹ جلسه ۲ ساعته آموزش MBCT شرکت کردند. گروه مداخله نما در ۱۸ جلسه ۱ونیم ساعته تحت تعالیم آموزش یوگا قرار گرفتند و گروه گواه آموزشی ندیدند. شرکت کنندگان سه گروه پرسش نامه تحریک پذیری(رجایی، خوی نژاد، پورافروز، ۱۳۹۱) را در دو نوبت(پیش از درمان و پس از درمان) تکمیل کردند.

برای آزمودن فرضیه های پژوهش از تحلیل کواریانس یک‌ سویه استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد  بین آستانه تحریک پذیری شرکت کنندگان گروه آزمایش، گواه و مداخله نما با حذف پیش آزمون تفاوت معنی‌داری وجود دارد(۰۰/۰ P< و ۳۴/۱۲f =). بعلاوه ضریب اتا ۴۶/۰ بوده است و بدین معنی است که ۴۶% تغییرات ایجاد شده در گروه آزمایش مربوط به کاربندی مداخله بوده است. درنتیجه به نظر می رسد تمرین های شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، بر نظام شناختی و پردازش اطلاعات اثر می گذارد و تحریک پذیری افراد را کاهش می دهد.

کلید واژگان: شناخت درمانی، ذهن آگاهی، تحریک پذیری، بهوشیاری، تمرکز حواس.

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.